دانلود آزمون پیش درمانگاهی دامپزشکی شهریور 1401 و تطبیق سوالات + بررسی سطح آزمون
آزمون شهریور 1401 سوالات معقولتری نسبت به آزمون قبلی داشت اما اینبار از نظر ما با دشوارترین سوالات بخش آناتومی در چند سری گذشته روبرو بودیم. اینکه طراحان گرامی بخش آناتومی بخواهند مسیر را به سمتی ببرند که اکثریت دانشجویان اقدام به حذف این درس جهت مطالعه خود کنند، ممکن است در نهایت به ضرر آموزش دامپزشکی (و به سود برخی مدرسان)! باشد. چراکه آزمون پیش درمانگاهی فرصتی است که دانشجویان مروری روی مباحث ترم های گذشته خود داشته باشند و با آمادگی بالاتر وارد بخش درمانگاهی شوند. اینکه انتظار داشته باشیم دانشجویان تمام دروس آناتومی را در حد آزمون پایان ترم خود مسلط باشند انتظاری دور از واقع است.
سطح سوالات بخش آسیب شناسی نسبت به آزمون قبل معقول تر و استانداردتر شده بود. همچنین دروس کنترل کیفی و بهداشت و صنایع شیر و صنایع مواد غذایی نیز سوالات استانداردتری داشتند.
سوالات بخش بیوشیمی معمولا همیشه سوالات به نسبت دشواری در آزمونهاست اما سوالات این سری بیوشیمی آزمون بنظر توسط طراح متفاوتی از آزمون های قبل طرح شده بود و فاقد پختگی سوالات سال های قبل بود و بیشتر بنظر میآمد که هدف طراح فقط نمره نیاوردن دانشجو باشد.
سوالات بخش بافت شناسی سطح متوسطی داشته و نیمی از سوالات ساده و نیمی دیگر متوسط و دشوار بود. سوالات بخش انگل شناسی سطح استاندارد و متوسطی داشتند.
در بخش سوالات فیزیولوژی ما 3 سوال را عیناً از بخش سوالات رفرنس کانینگهام که در کتاب گربه قرار گرفته داشتیم که هیچ تغییری نیز در ادبیات آن سوالات ایجاد نشده بود و به همان صورت در آزمون آورده شده بود. سایر سوالات نیز سطح متوسطی داشتند.
سوالات بخش باکتری شناسی همچون آزمون گذشته بود و سطح متعادل و ساده ای داشت اما تعدادی از سوالات بخش ویروس شناسی سطح دشوار و پیچیده ای داشت.
سوالات بخش قارچ شناسی نیز تماما داخل کتاب گربه موجود بود. فارماکولوژی نیز سوالات استاندارد و مناسبی داشت.
سوالات بهداشت و پرورش ماهی و ماهی شناسی آزمون سنگین بود و وارد مسائل بسیار جزئی شده بود اما سوالات بخش بهداشت و پرورش دام و طیور استانداردتر طرح شده بود.
حقیقتش را بخواهید ما زیاد موافق تفسیر سطح سوالات آزمون نیستیم چون واقعا کمک خاصی به دانشجویان نمیکند و سوالات به صورت چرخشی توسط اساتید متفاوتی طرح میشود. مثلا آزمون قبلی هم آناتومی دشوار بود و هم آسیب شناسی اما در این آزمون آسیب شناسی سطح زیاد دشواری نداشت. یا مثال های بسیاری دیگر که نشان میدهد از 10 دوره آزمون برگزار شده الگوریتم و الگوی مشخصی یافت نشده و سادگی و دشواری دروس آن رندوم و متفاوت است. اما دروسی که معمولاً (نه همیشه) سوالات سختتری در این آزمون داشتند در درجه اول آناتومی بوده و سپس آسیب شناسی و شاید فیزیولوژی
ما مخالف این هستیم که دانشجویان را از آزمون پره انترنی بترسانیم و نباید با کنکوری کردن آن اقدام به سواستفاده از دانشجویان کرد. از نظر ما کسب حداقل نمره قبولی (که در آزمون قبل 36 بود مثلا) واقعا کار دشواری نیست و با یک مطالعه مناسب و حتی معمولی قابل انجام است. اما اگر هیچ تلاشی نکردهایم و انتظار داریم در 1 ماه کل دروس علوم پایه را جمع بندی کنیم خب بحث متفاوت خواهد بود و احتمالاً نتیجه نیز به حد تلاش کم ما بشود نه بیشتر!